BRAVOK
Hieronder verstaan we de controlehandelingen aan de motor voordat we gaan rijden. De letters BRAVOK staan voor:
Banden/Brandstof
Remmen
Accu
Verlichting/Vering
Olie
Ketting en tandwielen/Koelvloeistof
Controlehandelingen aan de motor.
BRAVOK
Hieronder verstaan we de controlehandelingen aan de motor voordat we gaan rijden. De letters BRAVOK staan voor:
Banden/Brandstof
Remmen
Accu
Verlichting/Vering
Olie
Ketting en tandwielen/Koelvloeistof
Wat te controleren aan de banden voor je gaat rijden:
Wat te controleren aan de remmen voor je gaat rijden:
Controleer de weerstand van de remhendel:
Wat te controleren aan de trommelrem achter:
Op het achterwiel zit een indicator, die zo ver mogelijk naar voren moet wijzen. Hoe verder deze indicator naar achteren wijst, hoe meer de rem versleten is. Stellen met het stelmoertje kan, maar eens houdt het op.
De accu valt niet veel over te vertellen. De meeste accu’s zijn onderhoudsvrij.
Wat we wel controleren zij de volgende punten:
Als de accu niet meer goed is, moet deze ingeleverd worden. Dus nooit zo weggooien. Accu’s bevatten een agressief zuur!
De verlichting controleren voor iedere rit die we gaan maken.
Door middel van contact te maken:
De vering controleren wij op de volgende punten:
De demping moet niet te strak of te soepel zijn afgesteld. Houd daarbij ook rekening met verandering van belading (vakantie etc.).
Voor het rijden moeten we de olie controleren. Dit doen we met een koude motor, en de motor moet rechtop staan. Dit doe je het makkelijkst door de motor op de middenbok te zetten.
De hoeveelheid olie die in de motor zit kunnen we aflezen aan de rechterzijde v/h motorblok, onderaan. Daar zit een kijkglaasje met daarnaast een minimum en een maximum streepje. Het spreekt voor zich dat het oliepijl niet boven het maximum, en niet onder het minimum mag komen.
Het bijvullen van de olie gaat door middel van de vuldop boven het kijkglaasje.
Mocht er op de motor geen kijkglaasje aanwezig zijn, dan zit er aan de vuldop een pijlstokje waarop het minimum en maximum zijn aangegeven.
Het bij vullen steeds met kleine beetjes tegelijk en tussendoor controleren of het niveau op peil is.
De tandwielen slijten evenredig aan de ketting.
Wanneer deze versleten zijn lijken zij op “haaientanden” (schuin afgesleten). Als de tandwielen aan vervanging toe zijn, wordt ook de ketting vervangen.
Om te voorkomen dat de ketting en tandwielen snel slijten, kunt u het beste niet te snel optrekken.
Nog enkele tips
Het benzinekraantje zit altijd aan de linker zijkant van de motor.
In geval van te weinig brandstof kun je de benzinekraan omzetten om op reserve.
Als er een spijker in een van de banden zit, deze niet meteen verwijderen. Op die manier kan de lucht er nog sneller uitlopen. Rijd in dat geval rustig naar de dealer en laat de band vervangen.
Geef niet onnodig tussengas bij het stilstaan of wegrijden, dit geeft geluidoverlast en verbruikt onnodig brandstof.
Kijk met rijden ver vooruit en kijk bochten ver door. Kijk in een bocht nooit opzij, op die manier verlaat je de ideale rijlijn.
Remmen doen we hoofdzakelijk met de voorrem in combinatie met de achterrem. 70% voorrem en 30% achterrem. In bochten controleren we de snelheid met de achterrem.
Op de vraag wat voor koeling de motor heeft antwoorden wij: